Ajalugu

Alustame oma ajalooga 23. maist 1922 aastast, mil arhitektile ja ettevõtjale F. Kangrole anti linnavalitsuse luba 5 bussiliini pidamiseks.

1922-1939: linna- ja kaugliinibusse saadetakse teele Vene turult, mida rahva seas kutsuti ka Täituruks ning perioodil 1939-1940 Viru väljakuks. Bussid seisid rivis praeguse Viru hotelli kohal otse Uue turu kõrval. Väikeses kontoris Pärnu maantee ja Vene turu nurgal töötas liikluskorraldaja, kes müüs ka pileteid.

1940-1959: jätkus busside väljumine uue nimega Stalini väljakult. Maaliinide väljumine viidi 1949.aastal natuke eemale Estonia teatri kõrvale platsile, mis tekkis pärast turuhoone lammutamist ja turu üleviimist Tartu maantee piirkonda. Aasta hiljem leiti maaliinide bussijaamale sobiv koht hiiglasliku Stalini väljaku servas, Tartu maantee alguses, umbes praeguse Radissoni hotelli kohal.

1959-1961: 1959. aasta alguses kolis bussijaam oma tänasesse asukohta Lastekodu ja Odra tänava nurgale, kus senini tegutses täika (vanakraamiturg). Puust ühekordne bussijaamaputka-ootepaviljon Stalini väljakul võeti tükkideks ja pandi uue bussijaama platsil praeguse 17. bussiliini algpeatuse kohal taas püsti.

1961-1965: toimus bussijaama uue 2-korruselise jaamahoone ehitus. Plaanijärgselt pidi uus bussijaama kompleks valmis saama Eesti NSV 25. aastapäevaks, 21. juuliks 1965. Plaan enam-vähem ka täideti, kuigi ekspluateerimisaktis viidati mitmele puudusele.

2012. aastal 25. juunist – 19. detsembrini toimus Tallinna bussijaama rekonstrueerimine. Ehitustööde käigus uuendati nii bussijaama interjööri kui ka välisilmet, suurendati reisijate kasutuses olevat ootesaali ja kohvikut ning ühtlasi paigaldati hoonesse infolett ja iseteenindusautomaadid.

Täna, 2015. aasta seisuga, väljub Tallinna Bussijaamast igapäevaselt ca 200 bussi ööpäevas. Seda vaid kolmeteistkümne väljumisplatvormi alt. Ühes aastas läbib Tallinna Bussijaama umbes 3 miljonit reisijat, keda teenindab kokku 26 bussifirmat.

 

 

 

Tallinna bussijaama ajajoon

1

Tallinna esimesed maaliinibussid väljusid tänaselt Viru väljakult, Tammsaare pargi servast. Majaderida sel 1928. aasta fotol jääb Viru keskuse kohale. Parempoolne buss on Berliet.

3

Maaliinibusside väljumine Viru väljakult (tänase Tammsaare pargi servast) 1939. aastal. Kohvreid laotakse Büssingu katusele, mis sõidab Kuressaarde.

2

Odra tänav 1963. aastal. Tänase bussijaama peasissepääsu kohal rippus Autobussijaama valge silt.

4

Keset tänast bussijaama platsi seisis 1960ndate algul Viru väljakult üle toodud vana bussijaamahoone. Pildi tagaservas paistvate puumajade asemel on täna busside parkimisplats ja nende taga Filtri tee. Foto aprillist 1964.

5

Bussijaama lõunapoolse ooteplatvormi ja varikatuse ehitus jaanuaris 1965. Vaade Lastekodu 39 aknast.

7

LAZ-bussid bussijaamas 20. juulil 1965, päev enne uue jaama pidulikku avamist.

6

Lastekodu tänav, vaade maja 39 aknast Liviko suunas. Ajutised piletikassad mahakantud LAZ-bussides. Juuli 1965, viimased päevad enne uue bussijaama avamist.

8

Ikarus-Lux väljumas bussijaamast augustis 1965.

.9

Uus bussijaam 1. mail 1966, jaama ees helesinine Ikarus-Lux.

11

Peatused 1…9 bussijaama ootesaali kõrval, oktoober 1968.

10

Bussijaama administratiivkorpus mais 1973, maja ees seisab uuemat tüüpi LAZ.

12

“Ikarused” tipptunnil 5. märtsil 1988, enne naistepäeva pikka nädalavahetust.

13

AS “Mootori” bussid bussijaamas juulis 1993. Kõik selles suunas tehtud pildid on pildistanud Harri Org oma koduaknast.

14

19. detsembril 2012. aastal avati uuenenud interjööri ja välisilmega Tallinna Bussijaam. Foto: Veiko Tõkman

Kõik mustvalged fotod: Harri Org. Filmiarhiiv ja ajaloomuuseum.